Az írek,
      megtérésük után (VI. sz.) kisméretû kõ-, illetve fatemplomokat építettek.
    Ezek elé kõbõl készült magas kereszteket állítottak, melyek
    megtérésüket
    jelezték.
    Magasságuk az 5-6 m-t is elérte és kettos célt szolgált:
      - jelezte a hívõk találkozóhelyét
      - jelölte a kolostor területének határát.
              A keresztek mellett
    imádkoztak és áhítatot tartottak a hívõk. Dombormûvek figyelhetõk
      meg rajtuk, amelyek eleinte bibliai történeteket ábrázoltak. A X. században
      azonban már a megfeszített Krisztus látható a középpontban. Írországban
      egészen
      a XII. század közepéig állítottak magas kõkereszteket.
              Litvániában csak
    a XIV. század végén nyílt lehetõség a katolikus egyház folyamatos
      munkájára. A litvánok hosszú évszázadokon keresztül ragaszkodtak katolikus
      hitükhöz, és ennek jeleként rendkívül sok keresztet állítottak. Ez a ragaszkodás
      napjainkban is megfigyelhetõ. Ennek megnyilvánulásai a kommunista
      diktatúra
      idején felállított keresztek, amelyekkel tiltakozásukat fejezték ki az
      egyház
      elnyomása ellen.
              A XVI. században
    megjelentek a reformáció gondolatai, melyek magukkal hozták
      katolikus részrõl az ellenreformációt. Ez utóbbi sikerének jeleként új
      templomokat építettek.
      Emellett vidéken megjelentek a reformáció ágazatai által elhódított területek
      visszahódítására irányuló jelek:
                          - szobrok, keresztutak, keresztek, stb.
                A késõ középkorban és újkorban
      mély kegyességi érzés hatása érezhetõ, mert
      imádkozáshoz és áhítathoz a szabad ég alatt állítottak fel kereszteket.
      Ez a szokás érvényben volt Közép- és Nyugat-Európa minden országában.
                A XVII-XVIII. században egyre több okból állítottak fel kereszteket:
                          - összedõlt
      templomok, kolostorok emlékére
                          - csaták és más, vallásosan értelmezett események emlékére
                          -
      vezeklésként az elkövetett bûntettekért
                          - fogadalom teljesítése céljából
                          -
      emlékeztetõ jelként nevezetes eseményeknél
                          -
      gonoszûzés céljából
                A XVIII. század végén már nem tekintették a hegyeket a szellemek és démonok
      lakóhelyének, ezért egyre jobban vonzották a turistákat. Ekkor terjedt el az
      is, hogy az Alpok és a Német- Középhegység jelentosebb csúcsain gipszkereszteket állítottak
      fel. 
	   
      Keresztállítás Magyarországon
	            Magyarországon
	    szabadtéri keresztek állításáról a középkor óta beszélhetünk.
        Ezt támasztják alá a soproni levéltár adatai, mely szerint már a XV. és
        XVI. században a környékbeli falvakban gyilkosságok színhelyén úgynevezett
        engesztelõ kereszteket állítottak fel.
                  Egyes kutatások szerint az útmenti keresztek a középkori templomok, monostorok
        keresztjeinek mintájára épültek. A család földjén állították fel és -
        mint a templomok, monostorok keresztjeit - oltalmazó és felajánló céllal.
                  A középkorban
        leginkább gonoszûzés céljából állítottak fel kereszteket. Valószínû,
        hogy a reformáció korából ismert képrombolásnak sok ilyen emlék esett áldozatul.
        Egyes vélemények szerint a ma álló keresztek között már nem találhatunk
        olyat, amelyet a XVIII. századnál korábban létesítettek. Mások szerint
        az ország területén
        még található egy középkori kereszt, Magyarcsanád határában.
                  A katolikus
        megújulás során jezsuita szerzetesek misszionáltak az országban.
        A tanítás hatásának megõrzéseként országszerte állítottak fel
        kereszteket. Ezeknél a kereszteknél gyakran tartottak búcsúkat, és naponta
        jártak
        ide imádkozni és énekelni.
                  Ezeket a kereszteket búcsúval is ellátták, hogy az emberek minél jobban
        megszeressék.
                  A népet ez által
        is a kereszt tiszteletére nevelték. Ehhez járult még
        az esti harangszó figyelmeztetõ szava is.
                  Gyakran elofordult,
        hogy a bûnbánati körmenet alkalmával körbevitt kereszteket állították
        fel a földek végébe, falu szélére, utak mentén, stb. a természeti csapások és
        károk ellen.
                  A XVIII.
        században megtörtént a jobbágyfelszabadítás. Ezután már a parasztság
        is rendelkezett anyagiakkal, amelybõl kereszteket tudtak állítani. Így
        ebben az idõben vált gyakorivá ez a szokás.
                  1739-ben, nagy pestisjárvány pusztított, amely akadályozta a missziók
        megtartását.
                  A feljegyzésekbõl
        azonban megtudjuk, hogy ennek ellenére 23 magas keresztet
        emeltek. Azokat a kereszteket, amelyeket évtizedek óta elzárva õriztek
        a templomokban, fáradságot nem kímélve elvitték a jezsuita atyákhoz,
        akik megáldották. Ezeket
        - visszatérve - nyilvános helyeken állították fel.
                  A XIX. század
        második felében készültek az úgynevezett palóckeresztek,
        melyek sok esetben kiemelkedõ népmûvészeti értékûek.
                  Az Alföldön a tanyasi iskolák kiépülésével terjedt el leginkább a keresztállítás
        gyakorlata, míg századunkban a világháború hatására állítottak fel sok
        feszületet.
		 Vissza a lap tetejére>>>
	  
		
A kereszt anyaga
        
          A
  keresztek anyaga és formája sok mindentõl függött:
                                                -
        az azon a területen élõ nép kultúrája, hagyománya
                                                -
        a környék nyersanyagai és felhasználása lehetõség szerint
                  Ezért a keresztek anyaga koronként és területenként változott.
                  Fakereszteket
        elsõsorban falvakban, kõkereszteket pedig városokban állítottak
        fel. A polgárosodás ütemében azonban
        egyre elterjedtebb lett a falvakban is a kõkeresztek állítása.
        Kezdetben kõbõl és fából munkálták meg a kereszteket, késõbb
        viszont kedveltté vált
        a mûkõ és az öntöttvas is. A korpusz anyaga is változott:
        Készítettek
        fából,
        bádoglemezbõl, mûkõbõl, öntöttvasból vagy
        más ritka
        anyagból.
                  A legõsibb
        kõkeresztek Erdélyben találhatóak, melyek sokban hasonlítanak
        a középkori kõkeresztekhez. Ezeket egy tömbbõl faragták
        ki, és
        rendszerint henger vagy hasáb alakú magas kõoszlop tetejére állították
        fel.
                  Kõkereszteket
        találhatunk a német ajkú települések határaiban is. Itt
        is megfigyelhetõ a magas talapzat, amelyre feliratot tettek. Ez a felirat árulkodik
        az állíttató nevérõl,
        az állítás idejérõl és néha okáról. Ezeken a területeken 2 darabból
        faragták
        ki a kereszteket: egyik darab volt a vízszintes szár a Krisztus alak
        fejével és
        2 kezével, a másik a függõleges szár az alak testével és lábaival.
                  A keresztek
        egy másik típusa Keszthely környékén található. Ezen a területen
        terjedt el az 1860-as, 1870-es években, hogy házaspárok az utak mentén,
        vagy házuk elõtt fogadalmi kereszteket állítottak. Ezekre a keresztekre
        a magas talapzat jellemzõ, mely felfelé lépcsõzetesen keskenyedik.
        Ezen áll
        a felirat és
        Mária, esetleg más védõszent szobor vagy dombormû alakja. A magas talapzathoz
        viszonyítva a kereszt és a korpusz aránylag kicsi.
                  A fakeresztek egyik típusa, a már említett palóckereszt, melyet lapos
        faragások
        díszítenek. Az általában növényi díszítések között kehely, úrmutató és
        egyéb
        liturgikus tárgyak faragásait találhatjuk meg.
                  Szegeden és
        környékén is gyakran elõfordul a keresztek egyik nagy csoportja:
        a bádogkorpuszos keresztek. Bádogkorpuszt általában fakereszteken találhatunk,
        de idõnként elõfordul kõkereszteken is. A keresztszárat
        rendszerint keményfából
        készítették. Magasságuk általában 3-4 m volt, de egyes területeken elõfordult
        az 5 m-en felüli magasság is. A bádogkorpuszt legtöbbször bádogos, néha
        kovácsmester
        készítette el. Az alakot maga a mester vagy ügyesebb, rajzolni tudó falubeli,
        néha hivatásos festõ festette ki.
                  Kõkereszteket
        rendszerint olyan helyeken állítottak, ahol volt a környéken
        megfelelõ alapanyag. Természetesen akadt más alapanyaggal rendelkezõ
        területeken
        is kõkereszt, de ezeket inkább vagyonos családok állították. Fából
        elvileg bárhol állíthattak keresztet, így ezek helyét nehezebb meghatározni.
        A fa elkorhadt, és
        ez által eltûnt a kereszt is. Jobb esetben újat állítottak a helyére,
        gyakran kõbõl.
		 Vissza a lap tetejére>>>
      A
      kereszt díszítése
        
          A
  keresztszárakat gyakran festették, színezték. Sok esetben már csak a nyersfa
      színe látható. Ezeknél a kereszteknél nehéz megállapítani, hogy eredetileg
      is ilyen volt-e, vagy az idõjárás koptatta le a festéket.
                  Több célt szolgált a festés:
                            -
        egyrészt védte a fát az idõjárási viszontagságoktól
                            -
        másrészt díszítõ szerepet töltött be:
                               tagolta a keresztszárakat, kiemelte
        a faragott díszítéseket és feliratokat.
                  Leggyakrabban
        a barna és zöld különbözõ árnyalatait alkalmazták. A keresztek
        festése megfigyelhetõ a kõkereszteknél is.
                  Leginkább csak a hangsúlyozott helyeket festették be: a hajat, a szakállat és
        a töviskoronát barnára, az oldalsebet pirosra.
                  Az idõjárás
        elleni befestés általában nem érte el a célját. A többrétegû
        festék
        ugyanis megakadályozta a fa, vagy kõ szellõzését és ez által
        elõsegítette
        a pusztulást.
                  Faragott
        díszítéseket leginkább a kereszt függõleges szárán és a keresztet
        tartó oszlopon találhatunk. Az ilyen kereszteken a XVIII-XIX. sz. mûvészeti
        stílusainak hatását is érezhetjük.
                  Gyakori díszítõelemek
        a növényi motívumok (pl.: rozmaring ág) illetve
        a liturgikus tárgyak (pl.: kehely).
                  A kereszteket
        idõnként tetõvel borították. Ma már nem dönthetõ el, hogy
        a tetõ nélküli keresztek eredetileg is így álltak-e, vagy az évek
        folyamán
        tûnt el a "disz". A tetõ lehetett deszka-, zsindely- vagy
        bádogtetõ.
        20-25 cm széles,
        hossza pedig a kereszt szárainak hosszától függõen 1,5-2 méter.
        Ismertek a csúcsos, félköríves tetõk és ezek változatai kúp alakú,
        esetleg félköríves
        tetõk és ezek változatai.
             A bádogtetõ lehetõséget
   nyújtott a bádogos mesternek, hogy szakmai ügyességét
      megmutassa, ezért elég ritka a minden disz nélküli, egyszerû félköríves
      tetõ. Ezek a díszítések részben ornamentális jellegûek és
      magához
      a lemezhez kapcsolódnak,
      másrészben azonban figurálisak és a kereszt szárain található faragott
      díszítéseket
      ismétlik, idõnként bõvitik. Néhol pléhcsengettyûket akasztottak
      a bádogtetõre,
      a gonosz elûzése céljából.
                  Bádogdíszítéseket
        találhatunk a kereszt szárain is, elsõsorban Erdély
        területén.
        Ezek lehetnek a nap és a hold megformázásai, vagy Krisztus kínzóeszközeinek ábrázolásai.
Általában az INRI felirat alapanyaga megegyezik a korpusz anyagával.
          Formája változatos:
                    -
egyik részük kibontott, álló vagy fekvõ irattekercsre emlékeztet,
                          -
      de elõfordulnak különbözõ geometriai formák is.
 
                  A kereszt központi része a korpusz, és az ennek lábánál található ábrázolások.
                  Ennek kialakítása volt a legnehezebb, mert összhangban kellett lennie
        a fej tartásának és arckifejezésének a kéz és a láb tartásával, valamint
        a test helyzetével.
                  A korpusz
        megjelenése az apró részletek kidolgozásától függõen változatos
        lehet:
		                    - a kar mindig kitárt, de ennek mértéke változó
                            - Az ujjak mereven kinyitva, vagy szorosan ökölbe zárva vannak
                            - a lábak egymáson, vagy egymás mellett helyezkednek el
                            -
        a fej jobbra, esetleg balra dõl, vagy középen helyezkedik el
                            -
        az ágyékkötõ megkötése is változatosan jelenik meg:
                            - jobboldali megkötés, baloldali megkötés, esetleg szimmetrikusan, mindkét
        oldalon meg van kötve
                            -
        a test ritkán S alakban meghajlik, de leggyakrabban szimmetrikus elrendezésû.
                  Ezek alapján
        két fõ típus különböztethetõ meg:
                            - oldalt hajtott fejjel, lógó vagy enyhén meghajlott testtel a halott
        Krisztust ábrázolják
                            -
        szembenézõ arccal, "lebegõ" testtartással az élõ Krisztust ábrázolják
                  Elõfordul
        a mellkas mintázása is: néha csak enyhén bemélyített részek
        jelzik a bordákat, máskor azonban vízszintes és függõleges barázdákat
        figyelhetünk
        meg. Ez utóbbi által elvontabb, drámaiabb lesz a Krisztus alak ábrázolása.
                  Magyarországon
        elterjedt volt a Mária-kultusz. Ennek köszönhetõek a talapzaton álló Mária-szobrok és
        néhol a talapzat elejébe mélyített piéta.
                  Megfigyelhetõ
        még a kereszteken szentek ábrázolása, mely esetleg az adott
        hely védõszentjének "tiszteleg".
                  A mesterek
        ezeknek a szobroknak a kidolgozásakor tesznek tanúságot ügyességükrõl. Ábrázolásuk
        változó. Leggyakrabban megfigyelhetõk:
                            -
        lehajtott vagy felfelé tekintõ fej
                            - összekulcsolt kéz
                            - zártság
                            - aprólékos kidolgozás
                  Igényes megformálásukkal és stílusukkal szerves tartozékai az útmenti
        kereszteknek.
		 Vissza a lap tetejére>>>
Szokás- és hagyományvilág
        
A keresztek többsége útkeresztezodés mellett vagy egy birtok
  végében áll. Elõfordulnak
      azonban máshol is. Ily módon megkülönböztethetünk olyan kereszteket, amelyek:
                            -
        templom vagy temetõ területén állnak
                            -
        utak mellett vagy útkeresztezõdésben állnak. Némelyik ma már magányos,
        elhanyagolt, de valaha sokat használt út haladt mellette.
                            - egy család birtokán álltak, esetleg még ma is a birtok területén állnak.
        Ez a szokás e században terjedt el.
                            -
        régi tanyasi iskolák mellett álltak Ha a kereszt útban volt, vagy új
        keresztet kellett állítani a régi tönkrement kereszt helyére, gyakran
        elõfordult, hogy eredeti helyérõl eltávolították, az építményt.
                  A keresztek nagy részét fogadalomból vagy hálából emelték, esetleg régi
        szerencsétlenségek
        emlékeként. A keresztek egy részét magánszemély vagy család állíttatta,
        más
        esetekben azonban több személy vagy család, esetleg egy egész faluközösség
        fogott össze.
                  A keresztek elnevezése is többféle lehet. Kaphatták nevüket:
                                                                                                  - az állíttató/k/ról
                                                                                                  -
        a területrõl, ahol állnak
                                                                                                  - az útról, amely mellett állnak
                                                                                                  -
        az iskoláról, amely elõtt állnak
                                                                                                  - valamelyik megjelenési sajátosságukról
                  Ha a keresztet
        nem védett területre, vagyis nem templom és temetõ területére állították,
        akkor gyakran kerítéssel vették körül, amely egyrészt védte a keresztet
        a legelészõ állatoktól,
        másrészt figyelmeztette az arra járókat a hely szent voltára. Ez a kerítés általában
        80-120 cm magas volt és 2x2 méteres területet fogott közre. Rendszerint
        dísznövényeket ültettek
        erre a területre, és idõnként a kerítésen kívülre is, vagy magas
        fákkal
        vették
        körbe a területet.
                  Népi szokásjog
        szerint a kereszt és a körülötte lévõ kis kert az egyház
        tulajdona volt, bár telekkönyvileg vagy más írásbeli megegyezésben nem írták át.
                  A kereszt
        körüli területet az állíttató család vagy közösség, fõleg az
        eladó lányok gondozták.
                  Õk
        vitték a virágokat és az õ feladatuk volt, hogy minden nyári szombaton és
        a jeles ünnepeken virágcsokrot tegyenek a feszület lábához.
                  Az alapító család kihalása, esetleg elköltözése után a környéken lakók
        viselték
        gondját a keresztnek és környékének.
                  A feszület
        felszentelése nem volt magától értetõdõ. Csak akkor történt
        meg, ha az állíttató alapítványt tett, amibõl a létesítményt fenn
        tudták
        tartani. A felszentelés ünnepélyes keretek között történt: bemutattak
        a helyszínen egy
        szentmisét, prédikációval.
                  A felszentelés után vendégséget tartottak. Egyes családok a felszentelés évfordulóját
        is ilyen keretek között ünnepelték meg.
                  Az útmenti és
        temetõi feszületek, a régi falusi nép életében jelentõs
        szerepet játszottak. Ezt mutatják a hozzájuk fûzõdõ szokások.
        Az új
        kereszteknek Szegeden keresztapát és keresztanyát választottak. Az õ
        feladatuk volt, hogy az állíttatók
        mellett és azok elköltözése vagy halála után gondozzák a keresztet. Évente
        több alkalommal is felkeresték.
                                                          -
        mindenszentekkor egyénileg keresték fel. Ilyenkor virágot és koszorút
        vittek, este pedig gyertyát gyújtottak a keresztnél. Baranyában 1-2 pénzdarabot
        is tettek a talapzatra. Ez a halottak napi alamizsnaosztásra vezethetõ
        vissza. Ekkor volt szokás - szintén Baranyában fogadalomból felöltöztetni
        a Mária-szobrokat.
                                                          - áldozócsütörtök
        hetében hétfõn, kedden és szerdán körmenetben mentek
        a keresztekhez imádkozni. Ilyenkor az emberek, papjuk vezetésével, kereszttel és
        lobogókkal
        harangzúgás közben egyik kereszttõl a másikig haladva megkerülték
        a határt.
                  Ennek a 3 napnak a neve is mutatja a népi szokást: keresztjáró napok.
                  Az ünnep
        gyökere a középkorba nyúlik vissza, valószínûleg egy misztériumjáték
        részének
        továbbélése - Jézus kivezeti tanítványait az Olajfák hegyére.
                                                          - néhol a búzaszentelés szertartását is keresztek közelében végezték
                                                          -
        búcsúk
        alkalmával csoportosan mentek a keresztekhez, ahol énekeltek és
        imádkoztak
                  Néha nem csak mindenszentekkor, hanem minden jeles ünnepen gyújtottak
        gyertyát
        a keresztnél.
                  Rendszeres ünnep
        volt a keresztállítás évfordulója. Ilyenkor minden évben
        felkeresték
        az egyes családok a keresztet. Egyes kereszteknél misét mondtak minden évben,
        ugyanazon az ünnepen. Ez az ünnep lehetett az állíttató családfõ nevenapja,
        vagy a felszentelés évfordulója stb.
                  A keresztek
        helyei fontos pontok voltak a térképeken. Segítették a tanyavilágban és
        a szántóföldeken a tájékozódást. Gyakran ezekrõl kapták nevüket
        az egyes tanyadûlõk. A keresztek tisztelete általános volt
        a magyar nép
        körében.
                  Az arra járó férfiak
        megemelték kalapjukat, míg a nõk keresztet vetettek.
        Gyakran imádkoztak elõtte egyénileg, de néha több asszony, esetleg
        egy egész
        rózsafüzér-társulat kereste fel a falu keresztjeit. Ilyenkor virágot,
        koszorút
        vittek rájuk, és szükség esetén esõért könyörögtek.
                  Fontos állomások voltak a búcsújárás útvonalába esett keresztek. Ezeknél
        a búcsúsok megálltak imádkozni, énekelni.
                  A tanyasi
        emberek ritkán jutottak el a falusi templomig. Ezért számukra
        jó idõben
        kereszteknél, rossz idõben tanyasi iskolák épületében tartottak
        vasárnapi
        szentmisét,
        mely után az összegyûltek bált rendeztek. Ezek voltak a misebálak.
        Egyes helyeken még ma is szokásban van, hogy a tanyasi emberek számára
        környékbeli
        kereszteknél
        mondanak misét vasárnap. (pl.: Röszke, Domaszék)
		 Vissza a lap tetejére>>>
		
Keresztekhez
    fûzõdõ hiedelemvilág
        
          A nép meghatározott célokkal emeltetett kereszteket.
                  A kereszt
        jele minden féle felhasználásban gonoszûzõ célú. A szántóföldeken,
        szõlõkben és keresztutakon felállított keresztek a pogány
        istenszobrok keresztény átalakításai.
                  Természeti
        csapásoktól, férgektõl, madaraktól, tolvajoktól óvja a termést,
        bajtól a falut és az útonállót, távol tartja a gonoszt, a betegséget, és
        gyógyít.
                  Szegeden
        naplemente után a siratóasszony keresztet helyezett a halott
        mellére,
        míg szintén Szegeden az új házba mindig a keresztet vitték be legelõször.
                  Más területeken
        is megfigyelhetõ a kereszt, gyógyító hatásába vetett
        hit. Egyes helyeken a gyógyító hatást nem az egész keresztnek tulajdonították,
        csak egyes részeinek. Ezekbõl a részekbõl aztán az emberek
        igyekeztek egy parányit
        megszerezni. Más hiedelmek is voltak, melyek szerint a betegséget át
        lehetett hárítani a keresztre, és ez által az illetõ meggyógyult.
                  A köhögõs
        beteg a magán viselt kék szalagot az út menti keresztre kötözte,
        míg a nyavalyatörõs a temetõi keresztre csavarta az inget.
                  A néphit
        szerint az útkeresztezõdéseknél vannak a rosszak és bûbájosok,
        akik arra várnak, hogy az arra haladókat megronthassák. Ezért nem véletlen,
        hogy sok keresztet állítottak az utak keresztezõdéséhez.
                  A keresztjáró napoknak is megvolt a maga célja. Ezáltal akarták az emberek
        biztosítani a föld jó termését, és a természeti csapások elhárítását.
          Éppen ezért Szeged környékén csak a 3 napos körmenet után fogták be az állatokat
a munkába. 
(Forrás: "Útmenti keresztek" Szakdolgozat 1999. Írta: Ábrahám Ildikó)
  
1988-ban szentelték fel, hogy a második világháború röszkei áldozatainak állítson emléket.
  
    
      
        Helye:   | 
        Röszke Templom  | 
      
      
        Anyaga:  | 
        bronz korpusz  | 
      
      
        Méretei(cm):  | 
        347x190  | 
      
      
        Felirata:  | 
        A háború, a fasizmus áldozatai 
        Akik a II. világháború sok millió 
		áldozatával együtt 
		vesztek el 1939.IX.1 és 1945.V.5. 
		között 
		a népek nagy harcában. 
		Aki olvasod nevüket, 
		imádkozzál értük. 
		És azért, hogy soha 
		többé ne legyen háború.  | 
      
    
     
    Vissza a lap tetejére>>>
    
      
      
    
      
	
      
        
          Helye:  | 
          Röszke
            II. kerület 129. 
            | 
        
        
          Anyaga: talapzat: 
            oszlop: 
            oszlopfõ: 
            kereszt: 
            korpusz: 
            INRI: 
            | 
          tégla 
            tégla 
            beton 
            öntöttvas 
            öntöttvas 
            öntöttvas 
            | 
        
        
          Méretei (cm):talapzat: 
            oszlop: 
            oszlopfõ: 
            kereszt: 
            | 
          
            98x93x22 
            133 
              50x48 
			  162 - 55 
            
            | 
        
      
       
    Vissza a lap tetejére>>>
    
      
      
       
      
	  
      
        
          Helye:  | 
          Röszke,
            Fenyves erdõ mellett 
            | 
        
        
          Anyaga: talapzat: 
            oszlop: 
            kereszt: 
            korpusz: 
            | 
          
            beton 
            márványutánzat 
            márványutánzat 
			 öntöttvas
              fehérre festve 
             
            | 
        
        
          Méretei (cm):talapzat: 
            oszlop: 
            oszlopfo: 
            kereszt: 
            | 
          49x68x30 
		   92 
            30x44 
			110 - 49 
            | 
        
        
          Felirat:  | 
          Az Isten dicsõségére 
            1897.év deczemberhó 14. 17.21 iknapjain Vörhenyben
            elhunyt Ilonka, Mariska és Örzsike feledhetetlen kis
            lánykáik emlékezetére emeltették
            a szülök Szeged 1898 aug.15. 
            Bokor Pál, Gajdacsy Ilonka 
            | 
        
    
     
    Vissza a lap tetejére>>>
    
      
      
    
    
    
  
    Helye:  | 
    Röszke, Felszabadulás u. l.sz. ház
        után  | 
  
  
    Anyaga: talapzat: 
      oszlop: 
      kereszt: 
      korpusz: 
      | 
    beton 
	 mûkõ 
	 mûkõ 
	 öntöttvas  | 
  
  
    Méretei (cm): talapzat: 
      oszlop: 
      oszlopfo: 
      kereszt: 
      | 
    100x76x70 
	151 
    50x52 
	112 - 62 
      | 
  
  
    Felirat:  | 
    Isten dicsoségére emeltette 
      Szekeres Ferencz és neje 
      Takács Viktor 1922 
      (fehér márványutánzat) 
      | 
  
    Vissza a lap tetejére>>>
    
      
      
      
        
          Helye:  | 
          Röszke  | 
        
        
          Anyaga: talapzat:	 
            oszlop:	 
            kereszt:	 
            korpusz:	 
            INRI	 
            Mária	 
            | 
          beton 
            mûkõ 
			mûkõ 
			mûkõ 
			mûkõ 
			gipsz  | 
        
        
          Méretei(cm) talapzat:	 
            oszlop:	 
            oszlopfö:	 
            kereszt:	 
            | 
          162x200 
            153 
            100x134 
            168 - 128			  | 
        
        
          Kerítés:  | 
          Drótháló 350x380x120 cm 
            | 
        
        
          Felirat:  | 
          Köszönjük Szûzanyánk
              A te segítségedet
            Kiri Antal és neje 
            Továbbra is segíts 
            Szûzanyánk 
            Kiri Ferenc és neje 
            Emberé a munka Istennél az áldás Sebök
            Imre és
neje 
Isten dicsöségére 
emeltette 
a világháborúból hazatérése emlékére 
Kiri István és neje Masa Gizella 
Szeretetböl hozzájárultak 
Kiri Miklós és neje 
VérJózsef és neje 
Nagy Illés és neje 
Kiri Imre és neje 
Német Józsefés neje 
Ördög Imre és neje 
1948 
(fehér márványtáblák)  | 
        
      
     
    Vissza a lap tetejére>>>
    
      
      
   
      
    
  
    Helye:  | 
    Röszke, II. kerület 147.  | 
  
  
    Anyaga: 
      kereszt: 
	  korpusz: 
      INRI:
      | 
    fa 
	öntöttvas ezüstre festve 
	öntöttvas
        feketére festve  | 
  
  
    Méret (cm):kereszt:  | 
    260 - 93  | 
  
  
    Megjegyzés:  | 
    A fénykép készítése óta
        tetõ kerûlt a kereszt fölé.  | 
  
  
    Felirat:  | 
    Alitatott 1933 
  Ujitatott 1994  | 
  
    Vissza a lap tetejére>>>
    
      
      
    
    
      
        Helye:  | 
        Röszke, Felszabadulás
            u. 195.sz.  | 
      
      
        Anyaga: talapzat: 
          oszlop: 
          kereszt: 
          korpusz: 
          Mária: 
          | 
        beton 
          mûkõ 
          öntöttvas feketére festve 
          öntöttvas aranyra festve 
          öntöttvas ezüstre festve 
          | 
      
      
        Méretei (cm): talapzat: 
          oszlop: 
          oszlopfo: 
          kereszt:  | 
        129x131x11 
		172 
        40x40 
		158 - 70  | 
      
      
        Kerítés:  | 
        Vaskerítés 240x275 145 cm  | 
      
      
        Felirat:  | 
        Isten dicsõségére 
építette 
            Röszke lelkes 
            lakossága 
            1899 
            augusztus 15-én 
            Felujítatta 
            az egyházközség 
            1930 
            ( ezüstre festett öntöttvas ) 
            ( bevésve ) 
          | 
      
    
     
    Vissza a lap tetejére>>>
    
      
      
    
    
  
    Helye:  | 
    Röszke, II. kerület 50.  | 
  
  
    Anyaga: talapzat: 
	oszlop: 
	 kereszt: 
        korpusz: 
	 INRI:  | 
    tégla 
      beton 
      beton 
	  mûkõ 
	  mûkõ  | 
  
  
    Méretei (cm): talapzat: 
      oszlop: 
      oszlopfõ: 
      kereszt: 
       
      | 
    148x151x14 
	105 
    40x40 
	185 - 80 
      | 
  
  
    Kerítés:  | 
    Drótháló 331x337x90 cm  | 
  
  
    Felirat:  | 
    Áld meg határunkat emeltette: 
      Röszke Feketeszél Függ. Kisg. ifjusága és
      lakossága 1947 
      | 
  
    Vissza a lap tetejére>>>
    
      
      
   
    
  
    Helye:  | 
    Röszke, Az E75-ÖS út
        mentén található röszkei
        szennyvíztisztítótól 1 km-re  | 
  
  
    Anyaga: talapzat: 
      oszlop: 
      kereszt: 
      korpusz: 
      INRI: 
      | 
    mûkõ 
      mûkõ 
      mûkõ 
      öntöttvas, színesre festve 
      bevésve 
      | 
  
  
    Méretei(cm): talapzat:	 
      oszlop:	 
      oszlopfo:	 
      kereszt:	 
      | 
    82x82x35 
      108 
      75 x 70 
      130 - 80	    | 
  
  
    Kerítés:  | 
    Drótháló 200x200x105 cm  | 
  
  
    Felirat:  | 
    Jézus vérzõ szent szíve 
      oltalmazd 
      határunkat 
      Készült 1917-ben 
      felújította 
      1969-ben 
      a 
      környék lakossága 
      | 
  
 
    Vissza a lap tetejére>>>
    
      
      
      
      
      
        
          Helye:  | 
          Röszke, Felszabadulás u.
              27/A számú házzal
          szemközt levö oldalon, egy kis domb tetején  | 
        
        
          Anyaga: Kereszt:  | 
          Fa korpusz  | 
        
        
          Méretei (cm): Kereszt:  | 
          255 - 118  | 
        
      
       
    Vissza a lap tetejére>>>
   
      
      
      
      
    
      
        
          Helye:	  | 
          Röszke  | 
        
        
          Anyaga: talapzat:
            oszlop: 
            kereszt: 
            korpusz: 
            INRI: 
            Mária: 
            | 
          tégla 
            tégla 
            öntöttvas feketére festve 
            öntöttvas ezüstre festve 
            öntöttvas feketére festve 
            öntöttvas ezüstre festve 
            | 
        
        
          Méretei(cm): talapzat: 
            oszlop: 
            oszlopfõ: 
            kereszt: 
            | 
          91x78x26 
            120 
            33x52 
            178 - 58 
            | 
        
      
     
    Vissza a lap tetejére>>>
    
      
      
    
      
      
        
          Helye:  | 
          Röszke,
            IV. ker. 436. 
            | 
        
        
          Anyaga: kereszt: 
		  INRI: 
		  Mária:  | 
           fa 
		  alumínium szürkére festve 
          alumínium szürkére festve  | 
        
        
          Méretei(cm): kereszt:  | 
          424 - 130  | 
        
      
     
    Vissza a lap tetejére>>>
    
      
      
    
      
	  
        
          Helye:  | 
          Röszke, III.ker.314.  | 
        
        
          Anyaga: talapzat:
            oszlop: 
            kereszt: 
            korpusz: 
            INRI:  | 
          
            mûkõ 
            mûkõ 
            mûkõ 
            öntöttvas fehérre festve 
            öntöttvas fehérre festve 
           
            | 
        
        
          Méretei (cm): talapzat: 
            oszlop: 
            oszlopfo: 
            kereszt: 
            | 
          92x107x50 
		  133 
          65x70 
		271 - 140 
            | 
        
        
          Kerítés:  | 
          Drótháló 358x370x110 cm  | 
        
        
          Felirat:  | 
          Isten dicsõségére emeltette
              ezen keresztet Börcsök István életének
              84 ik évében
            1889 ikév november loán 
          (bevésve)  | 
        
      
	   
        Vissza a lap tetejére>>>
   
      
      
    
      
      
        
          Helye:  | 
          Röszke, III. 250.ház melleti óvoda
          elõtt  | 
        
        
          Anyaga: talapzat: 
            oszlop: 
            oszlopfo: 
            kereszt: 
            korpusz: 
          INRI: 
            | 
          tégla 
            tégla 
            beton 
            öntöttvas 
            öntöttvas 
            öntöttvas 
            | 
        
        
          Méretei (cm): talapzat: 
            oszlop: 
            oszlopfõ: 
          kereszt: 
            | 
          103x100x20 
		  125 
            49x49 
			144 - 50 
            | 
        
      
     
    Vissza a lap tetejére>>>
    
      
      
    
      
      
    
  
    Helye:  | 
    Röszke temetõ  | 
  
  
    Anyaga: talapzat: 
      oszlop: 
      kereszt: 
      korpusz: 
      INRI: 
      | 
    beton 
      mûkõ 
      mûkõ 
      öntöttvas szürkére festve 
      öntöttvas szürkére festve 
      | 
  
  
    Méretei (cm): talapzat: 
      oszlop: 
      oszlopfõ: 
      kereszt: 
      | 
    139x162x40 
	110 
      60x30 
	   215 - 96 
      | 
  
    Vissza a lap tetejére>>>
    
      
      
   
      
      
        
          Helye:  | 
          Röszke, templom  | 
        
        
          Anyaga: talapzat: 
            oszlop: 
            kereszt: 
            korpusz: 
            INRI: 
            | 
          mûkõ sárgásbamára
              festve 
			  mûkõ sárgásbamára festve 
			  mûkõ
              sárgásbamára
          festve 
		  öntöttvas szürkére festve 
		  bevésve  | 
        
        
          Méretei (cm): talapzat: 
            oszlop: 
            oszlopfõ: 
            kereszt: 
            | 
          99x100x15 
		  150 
            71x81 
			245 - 50 
            | 
        
        
          Felirat:  | 
           
            Isten dicsõségére 
            emeltette Röszke 
            lelkes lakossága 
            1883 ik év Márczius hó 19-én 
            (bevésve) 
          
  | 
        
        
          Megjegyzés:  | 
          A tanító lakása elõl került
              a templom elé.  | 
        
      
     
    Vissza a lap tetejére>>>
    
      
      
    
      
      
   
  
    Helye:  | 
    Röszke, temetõ  | 
  
  
    Anyaga: kereszt: 
	  korpusz: 
      | 
    fa 
	  fa   | 
  
  
    Méretei (cm): kereszt: 
      | 
    390-190  | 
  
  
    Megjegyzés:  | 
    A korpusz fából készült,
        a természetben megtalálható formában, nem
        formára vágva.  | 
  
    Vissza a lap tetejére>>>
    
      
      
      
      
   
  
    Megjegyzés:  | 
    A kereszt, másnéven a "Farkashegyi kereszt" az 1990
        -es évek elejéig létezett, illetve volt megtalálható. 
		Sajnos az elenyészeté lett.  | 
  
     <<< Vissza
    az elözõ oldalra                                                                                    Vissza
a lap tetejére>>>